Varumärkeskännedom – Slangservice

Slangservice har funnits sedan 1976 och är i första hand en butik för entreprenader. Slangservice utför service och reparation på reglertekniska system för högtryck på exempelvis grävmaskiner, traktorer och andra entreprenadmaskiner. De har även jourtjänst dygnet runt. Slangservice marknadsför och säljer ledningskomponenter till industri för hydraulik och pneumatik. I andra hand riktar man sig även till privatpersoner i form av butik och service.

slangservice-big

 

Mål

Slangservice hade som mål att öka varumärkeskännedomen och berätta om den service man har i butiken. När en ny verkstad skulle invigas adderade Slangservice till en kampanj som var mer säljdrivande.

Metod

Spotkampanj i RIX FM Uppsala.
Period: 2014. Slangservice byter spotar beroende säsong exempelvis Poolskötaren på sommaren och Snöröjaren på vintern. På nätterna vänder man sig till lastbilschaufförerna.
Antal spotar: 6-8 stycken spotar per dag halva månaden i ett år alternativt varannan dag, beroende på säsong. (totalt ca 1 320)
Spotlängd: 40 sekunder

Resultat

Kampanjerna under året har varit och är en ”snackis” De som kommer in i butiken och skall handla nämner att de vill ”snacka slang”. (som det uppmanas i spoten)
Slangservice känner sig stolta över sin radiospot och att det pratas om den.
Slangservice har lämnat printannonsering helt och marknadsför sig endast i radio och sponsring av framförallt motorsport. Nyöppningen drog fler besökare än väntat. Antal genomsnittskunder har ökat sedan Slangservice började med radioreklam. De har sett en ökning både bland företagskunder och privatkunder sedan de tog bort att printreklam och ersatte med radioreklam.

”Vi har gått i radio sedan år 2009 och det fungerar väldigt bra för oss och vi kommer att fortsätta. Helheten är mycket bra. Samarbetet med Nordic Entertainment Group Radio fungerar väldigt bra, säljaren är engagerad och förstår våra behov. Det är enkelt och okomplicerat att köpa radio. Nordic Entertainment Group Radio uppfyller mina förväntningar, jag vet att jag når min målgrupp och får bra frekvens.  Vi har hittat vårat medium!”

Claes Runehagen, VD på Slangservice

Vill du veta mer om kampanjen?

Malin Alpsjö

Account Manager
0736-992177
[email protected]

Fler case